Transformation Digital Art 2025 - Symposium over de toekomst van kunstbehoud in een digitale wereld
20 & 21 maart 2025
LI-MA, at LAB111, Arie Biemondstraat 111, Amsterdam
Tickets: li-ma.nl
Transformation Digital Art 2025 is de negende editie van LI-MA’s jaarlijkse internationale symposium over het behoud van digitale kunst. Dit tweedaagse evenement vindt plaats in Amsterdam en brengt kunstenaars, wetenschappers, instellingen en studenten samen. Dit jaar richt het symposium zich op het behoud van kunstwerken met digitale, performatieve en procesmatige eigenschappen, zoals interactieve installaties en live-coding performances.
Transformatieve eigenschappen van mediakunst en performance
Als kunst in de loop der tijd evolueert, rijzen er vragen: Hoe veranderen kunstwerken door de tijd heen? Welke onderdelen verdienen conservering, en welke niet?
Transformation Digital Art 2025 onderzoekt de dynamische relatie tussen mediakunst en performance. Hierbij ligt de focus op de vluchtige en generatieve eigenschappen van deze kunstvormen.
Belangrijke thema’s zijn de uitdagingen bij het conserveren van live-kunstwerken, de combinatie van codering, performance en robotica, en de veranderende aanpak van documentatie en conservering. Het programma belicht ook de interactie tussen fysieke en conceptuele elementen van mediakunst. Bovendien onderzoekt het de kracht van performance om vernieuwende conserveringsmethoden mogelijk te maken. Programma highlights
Met trots presenteren we de eerste sprekers van dit jaar: een inspirerende line-up van experts die de snijvlakken van kunst, technologie en conservering onderzoeken. Dit is de eerste aankondiging; meer namen en programma-updates volgen binnenkort. Tijdens interactieve sessies en workshops kunnen deelnemers praktisch en filosofisch aan de slag met tools en methoden, om samen te werken aan het behoud van continu veranderende kunstvormen.
Louise Lawson (hoofd conservering, TATE) zal haar gedachten delen over dans, mediakunst en performance in het museum, het circulaire potentieel ervan en “het levende proces van conserveren”. Onderzoeker en collectiebeheerder Aga Wielocha bespreekt haar strategieën voor het conserveren van zowel materiële als immateriële kunstwerken, met een focus op activatie en kennisoverdracht. Naoto Hieda, promovendus en kunstenaar, onderzoekt de verbinding tussen codering, performance en archivering door middel van neuroqueerness en live coding. Kunstenaar Esther Polak en programmeur Bente van Bourgondiën belichten de uitdagingen van het conserveren van vroege GPS-kunstprojecten, zoals AmsterdamREALTIME (2002), indertijd een baanbrekend voorbeeld van locatieve media.
Dragan Espenschied (Preservation Director, Rhizome, New York) geeft een lezing over het conserveren van performancekunst. Een panel met onder anderen Paulien ’t Hoen (coördinator Stichting Behoud Moderne Kunst), Gaby Wijers (LI-MA), Claudia Röck (conservator time based media) en en kunstenaar/onderzoeker Dusan Barok bespreekt hoe erfgoed en kennis effectief kunnen worden doorgegeven.
Deelnemers kunnen deelnemen aan een praktische workshop waarin Entrophy van Constantina Zavitsanos (If I Can’t Dance) wordt opgevoerd. Hierin staan digitale toegankelijkheid in performances en de representatie van lichamen in fysieke en online ruimtes centraal. Tot slot onderzoekt een panel met Gabriella Giannachi, Steve Benford (directeur, Somabotics) en kunstenaarsduo Lancel/Maat de invloed van AI op mediakunst en performance. Ze bespreken hoe AI en robotica artistieke processen en documentatie kunnen transformeren. Over LI-MA
LI-MA – Living Media Art is een expertisecentrum dat zich richt op het toekomstbestendig archiveren, conserveren en distribueren van mediakunst. Onze missie is om de permanente toegankelijkheid van mediakunst te waarborgen. Sinds de oprichting is LI-MA uitgegroeid tot een invloedrijk platform, expertisecentrum en netwerkhub. We richten ons onder meer op het bevorderen van een kritisch begrip van mediakunst en -technologie. LI-MA ondersteunt mediakunst en digitale cultuur en komt op voor de kunstenaars en makers ervan. LI-MA beheert collecties van diverse musea en particuliere verzamelaars, evenals een distributiecollectie met meer dan 3.500 werken van 600 nationale en internationale kunstenaars.
