RKD-lezing “Een geschiedenis van Internationale Galerij Orez (1960-1971)

  • Datum11-04-2017
  • Tijd17:00 - 19:00
  • Adres
    • RKD
    • Prins Willem Alexanderhof 5
    • Den Haag
Routebeschrijving

Op dinsdag 11 april spreekt kunsthistorica Caroline de Westenholz over Internationale Galerij Orez, waarover zij in 2016 het boek Hoger die drempel schreef.

Internationale Galerij Orez

Internationale Galerij Orez werd opgericht in april 1960, op de begane grond van het huis Javastraat 17 te Den Haag met de Rotterdamse kunstverzamelaar Hans Sonnenberg als artistiek leider. De galerie richtte zich al gauw op de ‘nieuwe tendenzen’ in de eigentijdse kunst: een voorkeur voor abstracte, koele, cerebrale kunst die viel onder de noemer ZERO of Nul. Orez was het omgekeerde van Zero.

In 1964 namen Albert Vogel en Leo Verboon Orez over. Orez kreeg de alleenvertegenwoordiging van de Nederlandse tak van de internationale ZERO-beweging, de zogenaamde Nulgroep, bestaande uit Armando, Jan Henderikse, Henk Peeters en Jan Schoonhoven. Het utopische project Zero op zee trok wereldwijde belangstelling. In 1965 kreeg Orez Yayoi Kusama haar eerste Europese one manshow in de galerie en twee jaar later haar eerste Naked Happening. Toen Jan Schoonhoven in 1967 de tweede prijs won op de Biënnale van São Paolo was het fortuin van Orez gemaakt. De internationale ZERO-beweging wordt eigenlijk pas nu naar volle waarde geschat, getuige de recente grote ZERO-tentoonstellingen in New York, Berlijn en Amsterdam.

Caroline de Westenholz werd onder meer bekend als oprichter en initiatiefnemer van het Louis Couperus Museum, dat gevestigd is in hetzelfde pand als Orez, de voormalige galerie van haar stiefvader Albert Vogel, die zij zelf na zijn dood in 1982 voortzette.

Link naar informatie RKD-lezing 11 april 2017